Hoe schoon is de sensor van jouw camera?

Wist je dat de sensor van jouw camera wel eens viezer zou kunnen zijn dan je zou verwachten? En dat een vieze camera sensor invloed heeft op de kwaliteit van jouw foto’s?

Met een vieze camera sensor krijg je van die gekke vlekken in de lucht die je iedere keer ziet terug komen bijvoorbeeld.

Ton Niessing van Chipclean vertelde alles over het reinigen van de camera sensor en wat daarmee kan misgaan. Let op! Deze blogpost bevat schokkende beelden ; ] .

Ton Niessing is de eigenaar van Chipclean en hij heeft een scala aan verschillende banen gehad die hem allemaal hebben geholpen om expert te worden op het gebied van camera sensoren reinigen. Zo werkte hij bij de slagerij waar hij leerde over het reinigen van de apparatuur en hygiënisch werken. Ook werkte hij bij Phillips op de chipafdeling en werkte hij ook nog eens jarenlang als sportfotograaf. Dit CV gaf hem alles wat hij nodig had om zijn bedrijf op te richten.

Zelf controleren op vuiligheid en stofjes

Dit is gelukkig vrij eenvoudig. Alles wat je ervoor nodig hebt is een egale oppervlakte, bijvoorbeeld de blauwe lucht of een witte muur. Heb je jouw oppervlak gevonden? Maak dan een foto met een relatief lange sluitertijd, een relatief klein diafragma (bijvoorbeeld f/ 16 of f/ 22 en een lage ISO waarde en beweeg gerust je camera rond (zo weet je zeker dat vlekken op je beeld niet komen door je achtergrond, maar echt door de sensor).

Daarna kan je jouw foto openen op je pc en het resultaat zien. In de eerste instantie zal je er misschien niet heel veel aan zien. Bekijk bijvoorbeeld deze foto maar van mijn eigen D7000, valt best mee toch?

Nikon D7000 sensor voor het reinigen

Daarna verhoog je het contrast een hoop en dan komt er toch wel iets naar voren om van te schrikken! Wat was deze sensor vies zeg! Die moest nodig schoongemaakt worden!

Nog steeds dezelfde D7000 sensor

Sensor reinigen

Gelukkig waren we dus precies aan het juiste adres en kon Ton ons daarbij helpen. Hier een afbeelding van de schoongemaakte sensor van mijn camera. Aah, dat ziet er toch een stuk beter uit? Nu kan ik weer rustig ademhalen ;).

Dank je wel Ton, voor de schoonmaak!

Helaas kunnen we niets kwijt over de manier waarop Ton dit allemaal doet. Hij heeft er een speciale ruimte voor. In een gemiddelde ruimte zweven namelijk zo’n 30.000 tot 70.000 stofdeeltjes per kubieke meter rond. Bij de speciale ruimte van Chipclean zijn dit er zo’n 0 tot 10. Veel minder stofdeeltjes dus en dat is wel nodig omdat de stofdeeltjes sneller op je sensor vallen dan jij ze eraf kunt halen als je de sensor zelf reinigt. Meestal levert het zelf reinigen niet het gewenste resultaat op.

Sommige mensen denken hierop: Geen probleem, ik reinig mijn camera wel op de badkamer omdat daar door de hoge luchtvochtigheid minder stofdeeltjes aanwezig zijn. Hier loert juist weer een ander gevaar. Er zou namelijk zomaar schimmel kunnen ontstaan op de sensor van je camera en dat is al helemaal desastreus.

Ton gaf ons enkele voorbeelden van de sensoren die hij in de afgelopen jaren heeft “mogen” reinigen.

Schimmel

Een sensor die in de badkamer is schoongemaakt en nu is voorzien van schimmel kan er zo uitzien.

Dit is wel een beeld om van te gruwelen, denk je niet? En het vervelende is, dit krijg je niet meer schoon. Deze sensor is voor de rest van zijn levensduur dus beschimmeld en daarmee vies.

Schoonmaken met een vochtige doek

De sensor hieronder is schoongemaakt met een vochtige doek. Je ziet de strepen nog staan op de sensor. Echt geen goed idee!

Zelf gereinigd maar nog steeds vuil en haren

De sensor hieronder is door iemand zelf gereinigd maar ik denk dat het eindresultaat niet veel beter is dan de sensor waar ze mee begonnen. Misschien zelfs wel erger.

SONY DSC

Voor en na – reiniging bij chipclean

Al met al heb ik omtrent het reinigen van je sensor maar één advies. Doe het niet zelf! Je kunt er namelijk zoveel schade mee aanrichten en de kans dat je sensor er daadwerkelijk schoner van wordt is vrij klein. Wat mij betreft het risico niet waard van zo’n belangrijk onderdeel van je camera!

Nou… Toch nog een advies dan. Leer hoe je jouw lenzen het beste kunt verwisselen en let op in welke omgeving je dit doet. Dit kan een hoop stof en viezigheid op je sensor schelen!

Zelf mooie foto’s maken?

Wil jij ook leren om mooie foto’s te maken? Neem dan vooral een kijkje op mijn gratis te volgen basis cursus Leer zelf je camera instellen. Je leert dan alles over sluitertijd, diafragma en ISO. Hoe je deze drie instellingen kunt combineren om zo tot het resultaat te komen zoals jij dat voor ogen hebt. Ook leer je het histogram af te lezen, een hele handige tool om tot een correcte belichting te komen!

Reageren of sparren?

Zoals je ziet zijn de reacties op deze blogpost uitgeschakeld net zoals op de meeste blogposts. Ik spreek mensen namelijk veel liever persoonlijk.

Heb je een opmerking of vraag over deze post of wil je gewoon met mij persoonlijk sparren dan kan je een e-mail sturen naar info@merelbormans.com of je kunt lid worden van de Telegramgroep. Ik zie jouw reactie met heel veel plezier tegemoet!

Keep on clicking! Merel Bormans van  Focus op jouw fotografie