[E-mail] Hoe zorg je voor variatie in jouw foto’s?

Ken jij dat ook? Je bent aan het fotograferen maar al snel raak je de inspiratie kwijt en heb je eigenlijk maar drie verschillende soort foto’s?

Daar is gelukkig wat aan te doen, want het is eigenlijk niet zo moeilijk om te variëren in je foto’s en wie weet maak je daardoor wel je volgende afdruk voor je muur!

Hoe zorg je voor variatie in je foto’s? Daar heb ik drie tips voor.

Tip 1: Varieer in de omgeving en je achtergrond.

Waar je ook fotografeert, er zijn altijd wel mogelijkheden om rond te lopen en verschillende achtergronden te kiezen. Fotografeer je op de heide? Dan heb je daar vaak verschillende bomen en struiken omheen staan, je kunt de bomen ver weg plaatsen of juist wat dichterbij en je kunt op de grond gaan liggen zodat je de lucht hebt of op een ladder zodat je vooral de grond ziet.

Tip 2: Varieer in de pose van je model

Ik fotografeer zelf vaak paarden of honden daarom leg ik dit uit aan de hand van een paard. Je kunt je paard naar beide zijkanten laten kijken, je kunt hem schuin van voren of recht van voren zetten of je gaat precies achter het paard staan en laat hem omkijken jouw kant op. Er zijn heel veel manieren waarop je een paard kunt laten kijken zodat jij variatie hebt in jouw foto’s.

Tip 3: Werk met licht!

Dit is misschien wel mijn favoriete tip! Zorg dat je met verschillende soorten licht werkt. Je kunt de zon in je rug houden maar je kunt ook juist de zon achter je model zetten waardoor je tegen het licht in fotografeert. Met name tegen het licht in fotograferen is mijn favoriete soort licht.

Je krijgt dan van die prachtige lichtrandjes om je model heen en daardoor een magische sfeer.

Je camera zal jouw foto dan wel te donker maken waardoor je hem bijvoorbeeld met je belichtingscompensatie je foto een beetje moet overbelichten. Maar als je dát doet, heb je toch een mooie foto! Zéker wanneer je vroeg in de ochtend of laat op de avond fotografeert wanneer het licht op zijn zachts is.

Onderaan deze e-mail daarom nog een mooi voorbeeld van dit soort licht!

Keep on clicking! Merel Bormans van  Focus op jouw fotografie

Enthousiast geworden?

Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief en ontvang daar de compositie bootcamp bij die je niet terug kunt vinden bij deze e-mails!

.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.