Hoe krijg ik een wazige achtergrond? Ongeacht de camera die ik gebruik?

“Hoe maak ik de achtergrond wazig?” en “Hoe krijgt de foto nou een onscherpe achtergrond?” is denk ik wel een van de meest gestelde vragen die ik tegenkom.

Wat ik in deze blogpost met je deel is van toepassing op alle camera’s, je hoeft er niet een fancy of dure camera en lens voor te hebben. Een duurdere lens kan het wel makkelijker maken om een mooie onscherpte te krijgen in je foto omdat de glaselementen preciezer zijn geslepen en omdat je kunt werken met een groter diafragma.

Scherptediepte wordt door een aantal zaken bepaald en ik zal ze hieronder voor je op een rijtje zetten:

  • Diafragma
  • In- en uitzoomen
  • Afstand tot je onderwerp
  • Bonus tip: Afstand tot achtergrond
  • Bonus tip: Onscherpe elementen voor en achter onderwerp

Diafragma

Hoe groter je diafragma, des te onscherper de achtergrond.

Een groot diafragma wordt aangeduid met een klein f-getal. Bijvoorbeeld f2.8, f4 of f5.6.-

In- en uitzoomen

Meer inzoomen maakt de achtergrond onscherper, dus zoom gerust ver in en zet dan zelf een stap naar achteren.

Als je op meer millimeters fotografeert wordt je achtergrond minder scherp. Je kunt dus beter een lens van 200 millimeter pakken dan eentje van 50 millimeter.

Ga dichtbij staan

Zo dicht mogelijk op je onderwerp staan zorgt ook voor onscherpte in je achtergrond. Dit betekend dus dat je probeert te voorkomen dat je de croptool nog moet gebruiken als je de foto hebt gemaakt.

(Dus ja, dat klinkt tegenstrijdig, inzoomen maar wel zo dichtmogelijk bij staan maar zoals ik al zei, gaat het er eigenlijk om dat je niet nog de croptool gebruikt).

Achtergrond

Bonus tip: Als je de achtergrond ver van je onderwerp plaatst komt hij onscherper over.

Zet je bijvoorbeeld je onderwerp vlak tegen een heg aan dan ziet de hele heg er scherp uit, maar draai je een kwartslag en heb je pas 10 meter verderop een bosje staan, dan ziet dat bosje er onscherp uit.

Voor- en achtergrond elementen

Bonus tip 2: Je kunt onscherpte heel mooi in je foto gebruiken door zowel in je voor- als achtergrond onscherpe elementen toe te voegen.

Het is een van de redenen dat ik bij het fotograferen graag op de grond ga liggen. Je krijgt dan een mooi klein stukje van de grond scherp waardoor de onscherpte in de foto extra benadrukt wordt en eigenlijk alleen je onderwerp scherp is in de foto waardoor daar de aandacht echt naartoe gaat.

Weinig contrast

Bonus tip 3: Een achtergrond met weinig contrast ziet er onscherper uit dan een achtergrond met veel contrast.

Een egale achtergrond zal het dus beter doen wanneer je hem er zo onscherp mogelijk uit wilt laten zien dan wanneer je een achtergrond pakt waar de zon door de bomen schijnt.

Keep on clicking! Merel Bormans van  Focus op jouw fotografie

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.